În contextul global al reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră, România se confruntă cu provocarea de a alinia politica sa energetică la angajamentele internaționale și europene, inclusiv cele stipulate în Green Deal. Cu o istorie îndelungată în minerit, exemplificată de situl Roșia Montană – Alburnus Maior, România se află într-o perioadă de tranziție în care activitățile tradiționale, precum mineritul, intră în contradicție cu necesitatea unei dezvoltări sustenabile, la nivel național și global.
Deși mineritul continuă să stârnească pasiuni puternice, este tot mai evident că această activitate nu mai este compatibilă cu direcția actuală de dezvoltare economică și protecție a mediului. Închiderea minelor, deși necesară pentru atingerea obiectivelor climatice, se confruntă cu opoziții, mai ales în discursul politic, unde aceasta devine o temă sensibilă, cu posibile repercusiuni electorale.
În efortul de a facilita tranziția către o economie mai verde și sustenabilă, apar diverse forme de sprijin, inclusiv ajutoare de stat, plăți directe și măsuri de reconversie profesională pentru cei afectați. Totuși, acest proces este umbrit de o lipsă de curaj politic în asumarea unor decizii ferme, ca cel ilustrat de haosul generat de OUG nr. 108/2022 privind decarbonizarea sectorului energetic. Această ordonanță deschide posibilitatea acordării de ajutoare de stat, sub rezerva aprobării Comisiei Europene.
De notat este faptul că în sectorul mineritului, principalul acționar este Statul Român, ceea ce implică companiile de stat într-un sistem susceptibil la practici de sinecură și corupție. Este crucial ca ajutoarele de stat să își îndeplinească scopul declarat, adică facilitarea închiderii minelor, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră și sprijinirea reconversiei profesionale, contribuind în final la creșterea ponderii energiei verzi în sistemul național energetic. O atenție specială trebuie acordată gestionării eficiente a acestor resurse, pentru a evita situații precum ajutorul de stat ilegal primit de Complexul Energetic Hunedoara în valoare de 60 de milioane de euro, unde recuperarea acestora ar putea deveni o sarcină suplimentară pentru contribuabilii români.